Škatulkování
Nemám ráda škatulkování ani stereotypizování ani rozdělování světa na západní a východní, moderní a muslimský již z několika důvodů. Jednak je to nekorektní označení (Turecko bychom rádi zařadili k Asii, východu či muslimskému světu, ale dobře si uvědomujeme, že evropská historie vychází z kořenů odvíjejících se mj. na území dnešního Turecka).
Na území Malé Asie (západní část Turecka) se odvíjely bitvy starověku a formulovala se zde antická filozofie i první křesťanské obce.
A pokud je kritériem pro odlišení světa na západní a východní náboženství, musíme pořád brát v úvahu, že v Asii se vyskytuje mnoho náboženství, ať spřízněných či odlišných, a v mnoha podobách. Podobně také v Evropě a tzv. západním světě. Navíc nesmíme ale zapomínat, že judaismus, křesťanství i islám mají své kořeny na Blízkém východě, v tzv. světě muslimském či východním.
V očích Evropanů je muslim člověk s tmavší pletí, který je náchylný k terorismu. To je bohužel v poslední době jeden z běžných obrázků muslimů hojně podporovaný mediálně. Muslim proto působí jako člověk zlý a islám jako náboženství agresivní, které utlačuje ženy a jehož podstata se naprosto odlišuje od nás, humánních Evropanů. Nechci zde islám obhajovat, jen se snažím poukázat na to, že ne všichni muslimové jsou teroristé ne všechny ženy utlačované.. i když jsou bohužel případy, které odporují tomu, co tady píšu.. příběhy bitých a týraných žen, nedobrovolné sňatky, sebevraždy žen pro zachování cti rodiny, teroristické útoky....
Šátky
Jak jsem se včera dozvěděla od manželky mého učitele Bilala, zahalené ženy to mají v Turecku v některých ohledech těžší než ženy nezahalené. Chtělo by se říct až paradoxně.... Turecko ač muslimská země zakazuje ženám nosit ve veřejných úřadech a ve školách šátek. V praxi to např. na univerzitě vypadá tak, že dívky se před vchodem do školy odhalí - sundají si šátek, jinak by je ochranka sedící ve vestibulu, nepustila dovnitř. Jaký je to pro ně pocit jsem se dozvěděla po rozhovoru s několika z nich.
Většina se cítí jako nahá, když se musí odhalit. Mezi ženami, se kterými se setkávám, platí pravidlo, že zahalování a způsob oblékání záleží pouze na konkrétní ženě. Doporučení rodiny je samozřejmě bráno v úvahu, nicméně výsledné rozhodnutí je na ženě (setkávám se s rodinami, kde matky jsou zahalené a dcery ne, případně naopak).
Názory, že žena je v islámu utlačována už jen tím, že musí nosit šátek jsou podle mě poněkud vyhrocené a vycházejí pouze z dojmu tzv. západních žen ze zahalených muslimek. Nikdo nebere v úvahu osobní názor či postoj ženy k šátku. Zkrátka, že chtějí být z náboženského důvodu zahaleny, protože se cítí jednak bezpečněji (ochráněny před mužskými pohledy, které jsou velice zvědavé) jednak blíže Bohu.
Islám je samozřejmě různorodý, a pro každou zemi platí jiné zvyklosti a pravidla a jinak se dodržuje Šaria. V Turecku, konkrétněji zde v Ispartě (na turecké poměry menší město, cca s 160 tis. obyvateli) mají zahalené ženy větší problém najít si např. práci ve veřejném úřadě či ve škole (manželka mého učitele je vystudovaná učitelka chemie a má velké problémy jako zahalená žena najít práci učitelky).
Jak ale víme, svět není černobílý, takže postojů je zhruba tolik, kolik je muslimských žen. Každý přístup je ve své podstatě individuální. A vytvořit nějaký obecný pohled je nemožné a taková snaha pro mě absurdní..
RE: Život s šátkem a stereotypizování | karkule | 23. 09. 2007 - 11:06 |
RE: Život s šátkem a stereotypizování | ivana* | 28. 09. 2007 - 19:03 |
![]() |
raduza | 29. 09. 2007 - 09:51 |
![]() |
ivana* | 29. 09. 2007 - 10:37 |