Z akademickych duvodu se ted zabyvam rozvodem podle sarii (konkretne v Iranu).
Musim nejprve zduraznit, ze Iran je opravdu specificky pripad (pokud budeme hodnotit, tak extremni implementace sarii do spolecnosti predstavuje diktaturu vladnouci nabozenske elity), saria je zde uplatnena i v pripade rodinneho prava, tedy i rozvodu (coz neni vzdy pravidlem v zemich s muslimskou vetsinou).
Takze jsem dnes prisla konecne na to, proc pri rozvodu zeny maji byt pritomni dva muzsti svedkove, kteri by potvrdili ci uvedli duvody rozvodu. Narozdil od muze, ktery se smi s zenou rozvest velmi snadno (nemusi uvadet duvody a v nekterych pripadech je dokonce praktikovano vyneseni formule zapuzujici manzelku pred dvema svedky, v dnesni dobe napr. i prostrednictvim mobilniho telefonu).
Tak podle ajatollaha Azari-Qomiho (ktery uzce spolupracoval s Chomejnim a byl predstavitelem vladnoucich statnich kleriku v porevolucnim Iranu) je to tim, ze zeny jsou od prirody (narozdil od muzu) emocionalnejsi, kdezto muz se od prirody ridi rozumem. Mohla by si tak pro svou nerozvaznost a emocionalitu zpusobit nenapravitelne skody, kdyby se rozvedla jen tak. Proto je nutne, aby u rozvodu byli pritomni dva muzove, kteri by potvrdili, ze jeji narok na rozvod je opravneny (z patricnych duvodu jako je napr. impotence, neschopnost muze financne zenu zajistit, alkoholismus, spatne zachazeni, neplodnost apod.). Ma to tedy byt pro zenskou ochranu, aby si nezpusobila potize nerozvazlivosti, ktera ji je vlastni z duvodu jeji emocionality.
Nicmene soud je povinen zenu rozvest, pokud je jeji manzel tyran a do urcite miry je zene umozneno, aby rozvodove rizeni prevzala do svych rukou (za specifickych podminek).
Ackoli me ochrana zeny pred iracionalitou jako duvod nikdy nenapadlo, musim rict, ze jsem to spis vzdycky brala jako vyraz muzske dominance nad zenami zakotvene v sarii, legislative vychazejici od boha [skrze muze], tak i pres mozna nekdy uprimnou snahu zenu ochranit (pac to je muzova zodpovednost), to proste nedavam.
Pro ty, ktere tema zajima vic, iranska antropolozka zijici v Anglii - Ziba Mir-Hosseini - napsala vybornou studii zalozenou na terennich vyzkumech v Iranu a na rozhovorech se samotnymi imamy! Kniha se jmenuje: Islam and gender: the religious debate in contemporary Iran (Princenton University Press 1999).
Ale abych nekrivdila islamu, ona ta cernobila vymezeni muzske racionality versus zenske iracionality byly pouzity jako zbran proti zenam rovnez v krestanstvi a judaismu.