Politika a náboženství - výbušná směs

4. srpen 2009 | 15.25 |
blog › 
Politika a náboženství - výbušná směs

Čeští křesťanští bojovníci v boji za ubránění tradičních českých hodnot

Česká politická scéna je už nějakou dobou tragikomické vyjádření české politické kultury. Myslela jsem si dlouhou dobu, že je to jen nějaká parodie na utváření politiky ve stylu "jak by to nemělo vypadat", ale bohužel mi časem při každém čtení novin zhořkl pobavený úšklebek na tváři, protože jsem si uvědomila, že to není žert. Můj cynický úšklebek má teď nový zdroj vyživování.

Je to prohlášení brněnských lidovců (konkrétně triumvirát Macek, Juránek, Rychnovský) proti požadavkům brněnských muslimů na výstavbu nové mešity (brněnští muslimové to zvažují, oficiální žádost ještě nepodali). Své sympatizanty tento svatý triumvirát jistě najde nejen v řadách křesťanských bojovníků za svatou věc (obranu křesťanských hodnot), ale také v řadách xenofobních občanů, kteří podobně jako oni zastávají názor, že islám je nebezpečné kruté náboženství a jeho stoupenci fanatici. Přesně na tuto notu totiž hraje prohlášení Juránkovo, ve kterém se odvolává na historickou zkušenost českých zemí a říká, že do Česka mešity a muslimové nepatří.

Odvolávát se na českou historickou zkušenost mi vždycky připadalo komické, protože není jasné, přesně se tím myslí?. Počítá se historická zkušenost už od pravěku, kdy zde byli první obyvatelé, nebo od dob slovanských kmenů, případně až  od dob příchodu Cyrila a Metoděje, kteří nám vtiskli tu pravou kulturu a náboženství (rozuměj křesťanství)? A co se myslí tím "české"? Doba Přemyslovců, "cizáckých" Jagellonců, Lucemburků a Habsburků nebo snad až vyhlášení České republiky v roce 1993? Kladu si tedy otázku, co je vlastně přirozené kulturní, náboženské a historické prostředí České republiky?

Ale čert to vem, Juránek má pravdu. Nepatří sem totiž ani muslimové, ani křesťané. Na základě jeho logiky o dějinné zkušenosti by sem totiž patřili maximálně potomci zbloudivších neandrtálců, co utekli z jeskyně odněkud ze západu či keltské a slovanské kmeny. Křesťanství, podobně jako v současné době některá nová náboženská hnutí či školy buddhistické, bylo na naše území importováno. Nevzniklo zde, není tedy hezké, české a přirozené a nepatří sem. Proč by tady mělo být? Ale oprávněnost na existenci křesťanství v našich končinách nechci řešit, ta je prostě daná tím, že se tady křesťanství zakotvilo.

Řekla bych, že problém Juránkům a Mackův je ten, že uvěřili vyumělkovanému konceptu o ideologickém nepříteli, kterého si po pádu Sovětského svazu západní část světa částečně tajnou politikou, částečně politikou marginálních radikálních představitelů, kteří si říkají muslimové, vytvořil. A tak tady máme "mohamedány", nepřítele křesťanství (kdo by se divil, že je to právě islám, koneckonců proti islámu křesťanství bojuje již od dob křížových výprav, stejně jako proti judaismu, na jehož následovnících si křesťané vybíjeli frustraci ze zavraždění Ježíše). Ale co já vím, třeba tak hluboko to lidovci ještě nepromýšleli a svoji politiku postavili na mediálně přitažlivém tématu - nebezpečí islámu.

Zajímavé na tom všem je, že lidovci postavili tuto mediální nesporně předvolební kampaň na negativní politice vůči muslimům, kteří jsou netolerantní vůči křesťanství, čili se nezaslouží jiný přístup. Dále se Juránek odvolává na to, že v Jemenu a Saudské Arábii rovněž nejsou kostely, nač by tedy měly stát mešity u nás. Jistě, v těchto zmíněných zemích kostely nejsou (z důvodů striktní wahhábovské linie interpretace či exegeze Koránu a Sunny), nicméně opominuli zmínit fakt že tyto dvě země jsou notoricky známé pro svůj velmi striktní výklad Koránu, který neakceptuje drtivá většina "muslimského světa", kde naopak kostely a mešity stojí leckdy i vedle sebe (například Turecko, Sýrie s početnou křesťanskou populací, Indonésie, kde je oficiálně uznáno za státní náboženství pět náboženství, včetně křesťanství a islámu, koneckonců takový Jeruzalém je náboženským centrem všech tří monoteistických náboženství - islámu, judaismu i křesťanství). Proto hovořit o netoleranci a krutosti islámu a uvádět desinterpretované informace doplněné o citace z Koránu vytržené z kontextu je manipulativní snaha získat si potenciální voliče a nadto je to i urážka inteligence dosavadních voličů.

Proč se tak čílím není ani tak tím, že nesouhlasím s lidoveckým názorem, ať si myslí, co chtějí. Čílím se proto, že z kontextu vytrhávájí informace, které zprostředkovávají dál lidem, kteří pokud se o dané téma nezajímají, lehce podlehnou jejich xenofobní propagandě zaměřené proti islámu. Domnívám se totiž, že lidovcům ani tak nejde o to, aby zamezili vstupu cizího náboženství a kultury do naší země (takto by totiž mohli vystupovat při jakémkoli pokusu stavět na území ČR libovolnou nekřesťanskou, či lépe řečeno nekatolickou sakrální stavbu), jako o to, aby se dobře zviditelnili na něčem, co je tak vděčné  mediálně přitažlivé téma - nebezpečí islámu.

Kdyby  pánové Rychnovský a Juránek opravdu měli nějaké znalosti z historie, věděli by, že každá civilizace, pokud nebyla cíleně izolována od zbytku světa, vznikla na základě interakce či přejmutí cizích náboženských a kulturních prvků, které se k nim dostali prostřednictvím migrace (koneckonců, etablování křesťanství je dobrým příkladem takové interakce s cizím náboženským prostředím).

A tak mi není moc jasné, v čem je islám o tolik "netolerantní" než křesťanství či judaismus? Je jaksi jádrem těchto tří náboženství prohlašovat vlastní jedinečnost a exkluzivitu pro vlastní cíle a sebepřežití. A že v Česku křesťané nemasakrují ostatní náboženské minority neznamená, že se to neděje/nedělo jinde, ostatně křesťanské misie neprobíhají vždy podle zásady "miluj bližního svého" (a v minulosti o to méně).

Chcete se vyjádřit? Hlasujte v anketě článku!

Zpět na hlavní stranu blogu

Anketa

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 5 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší